badanie konkurencji

Każdy przedsiębiorca, który planuje otworzyć nowy biznes, chce odnieść sukces. Okazuje się jednak, że kluczem do jego osiągnięcia jest nie tylko nowatorski pomysł. Na powodzenie w biznesie ma wpływ szereg różnych czynników, dlatego przed zakładaniem nowej firmy, warto przeprowadzić badania rynkowe. Jak przeprowadzić badanie rynku, by wiedzieć, jak poprowadzić biznes?

Badanie rynku – co to właściwie jest?

Najprościej rzecz ujmując, badanie rynku to zebranie informacji na temat danej branży oraz ich analiza. Wielu przedsiębiorców pomija ten etap przed otwarciem nowego biznesu, co może mieć niekorzystny wpływ na powodzenie przedsięwzięcia. Okazuje się, że do przeprowadzenia badania nie jest konieczne skorzystanie z usług profesjonalnych firm, lecz można się podjąć tego zadania samodzielnie. Wystarczy odrobina czasu i chęci. Zatem jak przeprowadzić badanie rynku?

Czego nie robić?

Zanim wyjaśnimy, jak przeprowadzić badanie rynku, musimy wspomnieć o tym, czego należy kategorycznie unikać. Mianowicie nie możemy pytać o zdanie na temat nowego biznesu naszych znajomych oraz rodziny. Scenariusze mogą być bowiem dwa.

Pierwszy z nich zakłada, że nasza rodzina i znajomi nie mają doświadczenia w prowadzeniu firmy i będą nas od tego pomysłu odwodzić, tłumacząc się skomplikowaną biurokracją, wysokimi podatkami itd. Wierząc w takie „rady”, nigdy nie zdecydujemy się na ten pierwszy krok i nasz własny biznes zawsze pozostanie w sferze marzeń.

Drugi scenariusz może wyglądać następująco: bliscy, nie chcąc nam sprawić przykrości, a także życząc nam dobrze, pochwalą pomysł i będą namawiać do jak najszybszej jego realizacji. Zbyt duży entuzjazm, a także niedostateczne zbadanie rynku może przyczynić się do szybkiego fiaska. Pamiętajmy o tym, że każdy przedsiębiorca powinien podchodzić do swojego biznesu „na chłodno”. Kluczem do sukcesu jest opanowanie, kalkulacja oraz obserwacja, ale o tym za chwilę.

Obserwacja

Pierwszym etapem jest obserwacja, a ściślej mówiąc, badanie konkurencji. Jeśli jesteśmy już na etapie wybrania lokalizacji naszego biznesu, czas się trochę rozejrzeć i sprawdzić jak na tym terenie funkcjonuje nasza konkurencja. Badanie konkurencji powinno się opierać na obserwacji tego, jakie mają ceny, kiedy przychodzi najwięcej klientów i dlaczego w jednym punkcie jest ich więcej niż w innym. Już kilka tych najprostszych informacji może nam zasugerować, w jakich godzinach otwierać firmę, kiedy będzie potrzebny większy personel i jaki cennik zastosować.

Internet

Pokusimy się na wyświechtane, ale jakże prawdziwe stwierdzenie: Internet to kopalnia wiedzy. Możliwości, jakie daje Internet, pozwalają sprawdzić, jakie segmenty klientów będą zainteresowane naszym produktem lub usługą. Poszczególne narzędzia pozwolą nam ocenić, jakie frazy związane z naszym biznesem są najczęściej wyszukiwane, jakie pytania i problemy pojawiają się u klientów na myśl o naszym produkcie oraz w jakim wieku są segmenty klientów, do których kierujemy nasz biznes. Narzędzi, którymi możemy się posłużyć, jest sporo: od konkretnych programów pokazujących analizy i statystki, po grupy tematyczne na popularnych portalach społecznościowych.

Czas na wnioski

Wszystkie informacje, które są istotne dla powodzenia naszego biznesu, powinny być spisywane. Zarówno dane dotyczące naszej konkurencji, jak i oczekiwania potencjalnych klientów wobec naszej firmy. Nasze zapiski powinny nam posłużyć do wyciągnięcia istotnych wniosków. To z nich dowiemy się, jak powinna funkcjonować nasza firma i jakie wymagania musi spełniać, by zadowolić klientów. Mimo że na zebranie tych informacji pewnie poświęcimy wiele dni, a nawet tygodni, na pewno nie będzie to stracony czas. Tak przygotowani do otwarcia biznesu na pewno będziemy mogli liczyć na sukces.